5 do's & don’ts bij een Instagram campagne

Wat doe je tegenwoordig om je nieuwe product meer onder de aandacht te brengen? John Altman heeft 100 influencers een pakketje toegestuurd, met als resultaat een bereik van ruim 1 miljoen views! Wij schreven een blog over de do & don’t van een social campagne en natuurlijk delen wij ook de resultaten.

Eind november hebben we een onze nieuwe popcorn geïntroduceerd, en natuurlijk willen we dat ook de consument kennis maakt met onze nieuwe smaak. Maar hoe doe je dat tegenwoordig?

Wij besloten om te gaan samenwerken met influencers via instagram. Een pakketje met popcorn, een liefdesbrief en confetti resulteerde in een bereik van meer dan 1.000.000. Graag delen we met jullie de do & don’t van onze campagne, maar graag leren wij ook weer van jullie. Dus heb je aanvullende tips en tricks, dan horen wij dat natuurlijk graag! 


Do
1. Zorg voor een goede voorbereiding. Van te voren hebben we met alle influencers contact gezocht om ze voor te bereiden op de komst van het pakketje, maar ook om een juist adres te hebben zodat alle pakketjes ook daadwerkelijk aankomen. Zo hebben de influencers iets om naar uit te kijken en voorkom je pakketjes die nooit aankomen.

2. Geef de influencers ook wat terug zodat ze een reden hebben om het te posten. Denk hierbij aan een win-actie of een kortingscode.

3. Stuur je pakketje ook naar een aantal pers-relaties, ook zij zijn gek op content.

4. Communiceer met de partijen waar je mee samenwerkt. Zo hadden wij onze lieve vrienden van de Primera gewaarschuwd voor deze pakketjes-parade. Wel zo fijn, als je hele winkel ineens vol komt te staan met zo ontzettend veel dozen.

5. Een leuk pakketje hoeft niet duur te zijn. Zorg er wel voor dat de inhoud bij elkaar past. Dit versterkt de boodschap die je wilt meegeven.

Don't

1. Ga niet in een box met andere merken mee, maar doe het zelf! Het is wellicht makkelijker maar minder goed voor je relatie met je influencers. Ondanks dat het zelf optuigen veel tijd kost, denken wij dat het beter is voor de resultaten en de relatie met je ambassadeurs.

2. Denken dat het iets is wat je ‘even snel’ tussendoor kan doen. Het is veel werk. Plan dit dus goed in en kom niet in de knoop met je andere werkzaamheden.

3. Maak van te voren een goede inschatting hoeveel influencers je wilt benaderen. Wij hebben 100 influencers betrokken bij deze campagne. Achteraf waren dit er best veel, waardoor sommige ambassadeurs zich wellicht niet meer exclusief voelde.

4. Bezuinig niet op een campagne. Goede dozen en etiketteer hulpmiddelen besparen.

5. Focus niet alleen op de Marco influencers, juist de micro influencers zijn bereid om meer (en zonder investeringen) over je merk te praten.

Resultaten
Ondanks dat het lastig te meten is hoeveel mensen daadwerkelijk je product hebben gezien (of zelfs hebben gekocht naar aanleiding van deze campagne), hebben we wel veel buzz gecreëerd op Instagram. Waarbij van de 100 influencers er meer dan 40 iets hebben gedeeld in hun feed op Instagram en meer dan 75 hebben één of meerdere story’s geplaatst! Dat zijn toch fijne resultaten. Ook bij de pers bleef het niet onopgemerkt. Hieronder zie je een samenvatting van de resultaten in foto's.

resultaten instagram feed
story's op instagram
winacties op Instagram
Pers over John altman op Instagram